Esta clase es una pasada para la practica de los auxiliares en inglés. No es fácil pero los beneficios a tu inglés de controlar este punto de gramática vale mucho.
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Transcript

So Neither

 

 

Hola, bienvenidos a todos al podcast de inglés diario. Hoy en la clase con Héctor, Chema y Robert trabajamos “So” and “Neither” disfruta la clase, gracias.

 

Chris: So do I, neither do I. So am I, neither am I. Ok? So, when you say “So do I”, es afirmative. Is a afirmation ok? And when you said “Neither do I” is negative. So. Yo también y yo tampoco.

Student: I do and I either?

Chris: No, es más complicado en inglés ¿Por qué? Because in Spanish we can say “Yo también y yo tampoco” y no importa lo que ha dicho la persona, la persona puede haber dicho “Me he estado en Palma de Mayor cada tres veces” and you will say “Ah, yo también” o they would say “Nunca he estado en la india” and you say “Yo tampoco”. In English if you say “I have been to Palma de Mayorca three times” then you need to follow the auxiliar and the auxiliar is have. “I have been, I have been” and then the answer is “So have I”.

Student: So have I. So, have I.

so do iChris: ¿Cómo se dice tengo 27 años, Chema?

Student: I have twe… I’m 27 years old.

Chris: And then how do you say “Yo también”, Hector?

Student: Me too.

Chris: Tramposo.

Student: I have, no. I’m do?

Chris: No. Chema say, I’m 27 years old.

Student: I’m do?

Chris: So am I.

Student: ¡Ah, so! But you say so.

Chris: So do I.

Student: No for question for afirmative also.

Chris: Yeah, so…

Student: So I’m?

Chris: So am I.

Student: So am I.

Chris: So am I.

Student: So difficult.

Student: Me too. Me too. Me too, me too?

Chris: No but, yeah. But, what we want to do here, again it’s to practice the auxiliary.

Student: Ok ya.

Chris: You know, that’s all I concentrate on practice the auxiliary.

Student: You need to take the same verb that in the first phrase the other person use.

Chris: ¡Yes! Exactly. And the point is practice the auxiliary and I’m very sorry for… but it’s the best way like… let’s just keep and then…

Student: So am I?

Chris: So am I. And this gives you a really good opportunity to practice using that auxiliary. Listen the auxiliary and copy it ok? So… Héctor ¿Cómo se dice “No tengo 45 años”?

Student: I’m 45 years old.

Chris: And then, Robert. How do you say “Yo tampoco”?

Student: So neither I?

Chris: No, en vez de “So am I”…

Student: Neither? So neither I?

Chris: Neither am I.

Student: Neither am I.

Student: Why “Neither”?

Student: So neither am I.

Chris: Neither am I. Sin so, so is afirmativo, el “neither” es negativo.

Student: Ah ok.

Student:  Neither am I. So am I. Neither am I.

Chris: Exactly. So for afirmative, neither…

Student: Neither… Neither…

Chris: This is going to be complicated.

Student: I have a question. If I answer for example Chema says I’m 30 years old and I answer “Me too”. It’s incorrect?.

Chris: No, is correct. You can do that but I want to practice “Some am I and neither am I”…

Student: So am I and neither am I.

Chris: If you can do that, en vez de decir “Me too”, if you can say “So am I” it’s better.

Student: More correct and natural…

Chris: The person that you are speaking to, if that person is a native English speaker, they would go ah cool… this guy speaks English. You know?

Student: Is the difference for quality or 05:42?

Chris: Exactly. 05:44. And right okay, this is going to be complicated. So, Robert, “Soy comercial”.

Student: I’m a bussines man?

Chris: Yeah, sells man.

Student: Or commercial.

Chris: No…

Student: ¿Comercial?

Chris: En inglés es “Salesman”. Soy comercial.

Student: I’m a salesman.

Student: So am I?

Chris: Perfect. No tengo un Renault.

Student: Neither am I?

Chris: Translation…

Student: I haven’t a Renault.

Chris: Cuidado. I have, I do.

Student: I don’t have.

Chris: Negativo.

Student: Negativo. I haven’t?

Chris: No. Why? Because “Tengo” hay dos opciones aquí. Tengo es I have a Renault y no tengo es I don’t have a Renault.

Student: Have, haven’t?

Student: Without auxiliary is not correct.

Chris: Because you can say I have got a Renault. Esa es la opción dos. I have got a Renault o I haven’t got a Renault. Pero hay que decir “Got”. Porque si no no funciona, no se puede decir “I haven’t a Renault”. Es que no, eso no es permitido. Las opciones son “I don’t have or I haven’t got”. Ok so…

Student: I haven’t an Iphone? Is the same? I don’t have an Iphone.

Chris: Yes.

Student: Y en positivo “I have an Iphone”.

Chris: I have a Iphone. En los dos, el positivo “I have a Iphone” pero en el negativo sí tienes las dos opciones “I haven’t got an Iphone. I don’t have an Iphone”. Da igual, son iguales ¿Sabes? Puedes utilizar I haven’t got o I don’t have para mí es lo mismo.

Student: But I haven’t is incorrect.

Chris: I haven’t is incorrect. I haven’t an Iphone.

Student: Incorrect

Student: I haven’t got a Renault.

Student: Neither? Have I? Neither have I?

Chris: Perfect.

Student: Ok.

Chris: Excellent.

Student: Without don’t know? Because neither is the auxiliary.

Chris: Neither is the negative. Have es el auxiliar and I es yo.

Student: Exacto.

Chris: Ok. Tengo un BMW.

Student: Are you serious?

Chris: Ok, tengo un Audi.

Student: I have an Audi.

Student: So do I.

Chris: Perfect. No he estado en Nueva Zelanda.

Student: I never have been at New Zealand?

Chris: Good. Siempre en este caso “To”. Con países cuando decimos “¿Has estado en Francia?” Have you been to France?

Student: But if I want to say “At the bar?” is correct with “At”? Because at the bar, because is a place.

Chris: Yeah, yes.

Student: But this is a country…

Chris: Cuando vas a países voy a Francia, he estado en Canadá, always with to, so, con países es “To”.

Student: Then, at the bar? At the beach?

Chris: Yeah, at the park, at the beatch… Depende del sitio hay que cambiar la preposición. Y sé que luego colocaremos una clase de esto.

Student: ¡Yes!

Chris: Sí. It, at, in, on, to. Otro día. Ok so, otra vez. No he estado en Nueva Zelanda.

Student: I never have been to New Zealand.

Student: Neither have been I?

Chris: Close. Simplemente “Have”.

Student: Have?

Chris: Sí. Una vez más.

Student: Neither have I.

Chris: Ok. No pienso que esto es fácil.

Student: I don’t think that this is easy.

Chris: Excellent. Perfect. Oh sorry.

Student: Neither? Think I?

Chris: No, usa el auxiliar.

Student: Am?

Chris: No, I don’t think.

Student: I don’t… Neither do? Think I?

Chris: No.

Student: Do I?

Student: Neither do I?

Chris: Neither do I.

Student: And think? Disappears?

Chris: Disappears, yes. Just the auxiliary…

Student: Yo tampoco.

Subjetc: Neither do I.

Chris: Neither do I.

Student: Ah, ok.

Chris: I don’t think this is easy. Neither do I. Good, yeah? Tengo un gato.

Student: No, I have two.

Chris: Tengo dos gatos. Tengo dos gatos.

Student: I have two cats.

Chris: ¿Cómo se dice, por ejemplo “Tengo gatos”?

Suject: I have cats.

Chris: I have s…

Student: Some cats?

Chris: Yeah. Siempre con “Some” en ese caso. Ok? Ok, so. Tengo dos gatos…

Student: I have two cats.

Student: So do I?

Chris: Perfect. No viviría en Madrid.

Student: I don’t… Es condicional…

Chris: Yeah.

Student: I wouldn’t?

Chris: Correct.

Student: Wouldn’t like? Live at Madrid?

Chris: In…

Student: In Madrid.

Chris: Ciudades in. Países to. Ciudades in…

Student: And places at.

Chris: And places at.

Student: Ok, I repeat. I like to difficult because country or city…

Chris: Como digo, lo miramos en otra clase..

Student: I wouldn’t live in Madrid.

Chris: Good. Live, live.

Student: Live in Madrid.

Chris: La vida es “Life”. Vivir es “Live”.

Student: Live.

Chris: Yeah, live life. Vivir la vida. Live life. Ok so, una vez más por favor.

Student: I never… no… ¿Cómo es?

Chris: No viviría en Madrid.

Student: I wouldn’t live in Madrid.

Chris: Excellent.

Student: Neither would live I?

Chris: No, has dicho “Would live”.

Student: Neither live I?

Chris: No.

Student: ¿No?

Chris: No. Casi lo tienes.

Student: Neither live I?

Chris: No, neither…

Student: Would live?

Chris: Neither… I…

Student: Would I?

Chris: Yes.

Student: Live no, ok, ok, ok. Neither would I.

Chris: Excellent. Iré.

Student: Where is it?

Chris: Iré a Galicia en Junio.

Student: I will go to Galicia in June to eat good marisco.

Student: So will I.

Chris: Perfect. Yes. Como paella todos los días.

Student: I eat paella every day.

Student: Paella.

Chris: Paella.

Student: Paella mama.

Student: Mucho caliente yo…

Chris: I eat paella every day. Él necesita un auxiliar pero él no ha dicho un auxiliar. Interesante, pero si fuese negativo por ejemplo… ¿Cómo se diría?

Student: Pero entonces ¿Cómo sería la respuesta? I eat paella every day y la respuesta es…

Student: So do I?

Chris: Correct.

Student: Es genérico ¿No? ¿El “Do” es genérico?

Chris: El do es genérico. En ese caso hablamos en presente simple y “I eat” lleva un auxiliar que no decimos. Porque si decimos “No como” es “I don’t eat” y si decimos “¿Comes?” “Do you eat?”

Student: Digamos que es lo mismo que se utiliza para las preguntas ¿No? Do you think…

Chris: Exactly.

Student: I do eat paella it’s not correct?

Chris: Lo utilizamos para enfatizar. Si dices “No como arroz al horno pero sí que como paella”. Sí que como paella… No como arroz al horno but I do eat paella. Lo utilizamos para enfatizar. Enfatizar cosas.

Student: Ah ok. Entonces yo estoy confundido con el “Yes I do”. El “Yes I do” es para responder una pregunta…

Chris: Exactly…

Student: Do you eat paella? Yes I do.

Chris: Yes I do.

Student: Pero si digo “I eat paella everyday” es “So do I”.

Chris: So do I.

Student: Yo también.

Chris: No I don’t, yes I do, so do I, neither do I…

Student: ¿Pero “Yes I do” también funcionaría? ¿Sería correcto también “Yes I do”? I eat paella everyday. Yes I do.

Chris: Well no. Do you eat paella everyday? Yes I do.

Student: Eso es para responder la pregunta…

Chris: Para responder. Pero otra vez vemos el auxiliar en la respuesta. ¿Sabes?

Student: Para mí sería muy fácil confundirme y responder a una afirmación “Yes I do”… cuando sería incorrecto.

Student: Se entendería.

Chris: Yeah… Yeah.

Student: 17:40 – 18:00

Chris: Ok. No bebo whisky.

Student: I don’t drive, I don’t drink. Drink? I don’t drink whisky.

Student: Neither? Neither do I? Neither do I.

Chris: Perfect.

Student: Ok, because is present. Ok, ok.

Chris: Yeah. My, mi ordenador es un portátil windows.

Student: My computer is a laptop Windows. Windows laptop.

Chris: Perfect.

Student: Neither do I?

Chris: No, it’s different.

Student: So…

Chris: My computer is…

Student: So do I?

Chris: No.

Student: So do I? Es genérico, no hay ningún auxiliar ahí ¿No?

Chris: Yeah ok.

Student: So do I is not correct?

Student: So is I?

Chris: Yeah, sorry los he pillado ahí. Para explicar…

Student: My computer 19:36

Chris: So, el mío también. Sería en español…

Student: So do I?

Chris: El mío is mine.

Student: So mine I?

Chris: So, my computer is a windows laptop.

Student: So is?

Chris: Mine.

Student: So is mine?

Chris: Yes.

Student: Ahí ya me perdí.

Chris: So is mine.

Student: So the auxiliary is “is”?

Chris: Yeah, yeah.

Student: The auxiliary is “is”?

Chris: Is “is”.

Student: Pero “Is” no es un “Verb”? Es, ser. Es.

Chris: Sí. En este caso…

neither do i

Student: Pertenece al verbo to be. Entonces…

Chris: Yeah…

Student: Siempre hay movidas.

Chris: Sí, hay el verbo to be y el verbo to be en la respuesta.

Student: Sería la respuesta “So is mine?”

Chris: Correct.

Student: Yeah, “Mine” por el posesivo y el verbo pues es “Is”.

Chris: Ok. Ok, mi ordenador no es un Mac.

Student: My computer is not a Mac.

Student: Neither is I.

Chris: Mine.

Student: Mine.

Chris: Yeah, o mío.

Student: El mío tampoco ¿No?

Chris: Debería…

Student: Mine, mine?

Chris: Mine, yeah. Debería o deber es “Should”. Ok so, debería trabajar más fuerte.

Student: I would…

Chris: I should.

Student: I should work more hard.

Student: Strong.

Chris: More hard.

Student: Strong? ¿No, se podría decir?

Chris: Yeah, también.

Student: También. I should work more hard.

Student: So should I.

Chris: Clavado. So should I.

Student: So should I.

Chris: Ok but that is just an example of the auxiliary. Ok.

Student: Es el mismo auxiliar

Student: Sí pero es que es fácil de ver porque el should es…Yo entiendo que ese sea el auxiliar pero en el “Is”…

Student: Es más fácil decir “Yo tampoco” que “El mio también”.

Student: Yo no debería. Yo tampoco debería.

Student: Ya pero no es el mío ni el tuyo, dices… Es la diferencia ¿No? Del mine.

Chris: Yeah.

Student: So is mine.

Chris: So is mine.

Student: Is… The cat is mine.

Chris: The cat is mine. My cat is pelirrojo, ginger. My cat is ginger. So is mine.

Student: Yeah.

 

Y nada más para la clase del día de hoy, gracias por escuchar. Como he dicho en la clase, la siguiente va a ser de las preposiciones “In, at y on” que siempre son un rollo y sé que he hecho una clase antes apartado de estas preposiciones pero creo que con estos alumnos va a ser algo interesante. Por favor, si queréis ir a la web en inglesdiario.es ahí se puede registrar para escuchar todas las clases. ¡Gracias!
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Intermedio #25 – So do I – neither do I