Dedico una clase entera a este punto porque controlarlo es importante tanto para el uso de este tiempo verbal como el uso de otros auxiliares. Aburrido pero importante!

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Transcript –

Hola, buenas a todos bienvenidos a Inglés Diario. Hoy seguimos con el presente perfecto de la semana pasada pero esta vez en negativo. ¡Disfruta!

presente perfecto en ingles

Teacher: Right so present perfect negatives in question. Laura, ¿parar cómo se dice en inglés?

Subject 1: Stop

Teacher: Stop. ¿Has parado el proyecto?

Subject 1: Have you stopped the project?

Teacher: ¿Todo junto?

Subject 1: Have you stopped the project?

Teacher: Very good. Juanma ¿Por qué has parado el proyecto?

Subject 2: What do you…

Teacher: ¿Por qué? ¿Por qué?

Subject 2: Why

Teacher: Good.

Subject 2: Why do you stop the project?

Teacher: ¿Has dicho “Why do you”, por qué has parado…?

Subject 2: Why you have…

Teacher: Ok, entonces el verbo auxiliar aquí es “have”. Escucha Laura, ¿Has parado el proyecto?

Subject 1: Have you stopped the project?

Teacher: ¿Por qué has parado el proyecto?

Subject 2: Why have you are, why have you stopped the project?

Teacher: Exactly. Why have you…

Subject 2: Why have you stopped the project? Ok.

Teacher: Es eso pero en presente perfecto ¿Ok? Desarrollar.

Subject 2: Develop.

Subject 3: Develop.

Teacher: You should all know this…

Subject 1: De la pasada.

Teacher: Hemos desarrollado.

Subject 3: We have developed…

Teacher: ¡Yes! Developed

Subject 3: Developed it?

Teacher: Developed

Subject 2: Developed

Teacher: Developed. Entonces la ED al final “developed”. Developed. Developed.

Subject 3: Developed.

Teacher: ¡Yes!

Subject 3: Developed.

Teacher: Hemos desarrollado nuevas estrategias.

Subject 3: We have developed new strategies.

Teacher: Excellent. Laura, no hemos desarrollado lo suficiente.

Subject 1: We haven’t developed enough.

Teacher: Perfect, very good. Lo suficiente, enough. Excellent. Juanma, no lo he abierto.

Subject 2: I haven’t, I have, I haven’t opened it?

Teacher: Excellent I haven’t opened it, perfect. No le he ofrecido nada. Chema.

Subject 3: I haven’t offered him anything.

Teacher: Absolutely perfect, really. Laura, no hemos llegado a un acuerdo.

Subject 1: We haven’t arrived, I don’t know. To a un acuerdo.

Teacher: (04:11)

Teacher: Agreement.

Subject 1: ¡Ah sí! We haven’t arrived to an agreement.

Teacher: Good. Interesting here, normally we say “reach”. Reach.

Subject 1: Reach?

Teacher: We haven’t reached…

Subject 1: Ah ok.

Teacher: An agreement.

Subject 1: Ok. We haven’t reached an agreement.

Teacher: Yeah. No podemos llegar a un acuerdo.

Subject 1: We can’t arrive to an agreement. We can’t reach an agreement.

Teacher: Creo que vamos a llegar a un acuerdo.

Subject 1: I think we’re going to reach an agreement.

Teacher: Excellent, very good. Estoy de acuerdo.

Subject 2: Mmhm? Qué amable.

Teacher: You know that this is trampa.

Subject 2: I have…

Teacher: No, ¿Laura?

Subject 1: I agree.

Teacher: I agree.

Subject 2: I agree.

Teacher: En español “Estoy de acuerdo”. Es-toy-de-a-cuer-do. Seis. En inglés “I-a-gree”.

Subject 3: I agree. Tres.

Teacher: Es un verbo y lo que dice, lo que decimos es “Yo acuerdo”.

Subject 1: Sí.

Teacher: I agree. So, entonces es cómo acordar, es el verbo “To Agree”. Yo acuerdo es “I agree”. Tú acuerdas es “Do you agree?” ¿Te acuerdas? ¿Tú acuerdas? Do you agree? ¿Estás de acuerdo?

Subject 1: ¿Estás de acuerdo?

Teacher: Do you agree? Chema, ¿Estás de acuerdo?

Subject 3: I am.

Teacher: No, ¿Estás de acuedo?

Subject 3: Es I…

Teacher: Do you…

Subject 3: Do you agree?

Teacher: Exactly, pregúntale a Juanma.

Subject 3: Do you agree?

Subject 2: I’m agree.

Teacher: No.

Subject 2: I agree. ¡Ups!

Teacher: ¡Yes! It’s…

Subject 2: I agree.

Teacher: Yeah, ok. No lo he intentado, Chema.

Subject 3: I haven’t it, no, I haven’t try it.

Teacher: Good. Tried it, tried-it.

Subject 3: Tried it.

Teacher: Yeah.

Subject 3: I haven’t tried it.

Teacher: Excellent, very good. No ha escrito el informe. Él, él no ha escrito el informe.

Subject 1: He has not written the report.

Teacher: Ok, todo junto.

Subject 1: Yes, he has not written the report.

Teacher: Y Juanma, ¿Por qué no ha escrito el informe?

Subject 2: Why did…

Teacher: El verbo, auxiliar.

Subject 2: Why…

Teacher: Otra vez Laura.

Subject 2: He has not written the report.

Teacher: Juanma, ¿Por qué no ha escrito el informe?

Subject 2: Why he?

Teacher: No.

Subject 2: Hasn’t?

Teacher: Ok, va…

Subject 2: Why he hasn’t write the…

Teacher: Written, written. Tercera columna… Written.

Subject 2: Why he hasn’t written the report?

Teacher: Excellent, pero es una pregunta.

Subject 2: Hasn’t, hasn’t, he hasn’t written the repport, why?

Teacher: No.

Subject 1: ¡No!

Subject 3: ¡No!

Subject 1: El “Why” va adelante.

Subject 3: El “Why” va adelante

Teacher: Real good, real good, estás por ahí. Why…

Subject 2: Where? Where is “why”?

Teacher: Yeah, so is… Primero, primera palabra.

Subject 2: Why he hasn’t, why hasn’t written?

Teacher: No, why you, estabas ahí. Why hasn’t he. Why hasn’t he…?

Subject 2: Why hasn’t he written the report?

Teacher: Yeah.

Subject 2: It’s, it’s…

Teacher: It’s confusing, it’s confusing porque en inglés entre afirmativo y negativo y pregunta tenemos que cambiar pronombres y verbos y hago las cosas así hablado solamente porque es algo que tienes que tener aquí sin pensar. Lo puedes escribir no sé cuántas veces pero la mejor forma es…

Subject 3: Practice.

Teacher: Practice, so one more time. ¿Por qué…?

Subject 2: Why hasn’t…

Teacher: Yeah.

Subject: 2: Why hasn’t… He? No.

Subject 1: Sí.

Subject 2: Why hasn’t he written the report?

Teacher: Excellent, very good. Why hasn’t he written the report? Por qué ha estado de vacas.

Subject 3: Why…

Teacher: Perdona, ¿Por qué no ha escrito el informe? Porque ha estado de vacas. So. ¿Por qué? Why. Porque…

Subject 1: Because.

Teacher: Because.

Subject 3: Pregunta es “Why”

Teacher: No, ¿Por qué no ha escrito el informe?

Subject 3: Ah because, because, ya, ya, ya. He was… ¿Cómo es? Perdón.

Teacher: Ha estado de vacas

Subject 3: Because he has (10:07). No…

Teacher: Uff close, being, being.

Subject 3: ¿Cómo?

Teacher: El verbo “Be”. Ha estado. So, he has been.

Subject 3: He has been on holidays?

Teacher: On holidays.

Subject 3: On holidays.

Teacher: On holidays.

Subject: Because he has been on holidays.

Teacher: ¿Dónde ha ido?

Subject 2: Where he has going.

Teacher: Pregunta.

Subject 2: Where has he going?

Teacher: Good. Tercera columna “Go – went”.

Subject 2: Went.

Teacher: No. Tercera columna. Go primero, went segundo. Gone.

Subject 2: Ah gone.

Subject 2: Gone with the wind.

Teacher: Gone with the wind.

Subject 1: Long film.

Teacher: Long film.

Subject 1: With Scarlett O’hara

Teacher: Yeah like, on a holiday afternoon, with the television Gone with the wind ¿Dónde ha ido? ¿Dónde ha ido?

Subject 2: Where has he going?

Teacher: Excellent, very very good. No ha ido a ningún sitio, se ha quedado en casa.

Subject 1: He hasn’t gone nowhere, he has stayed at home.

Teacher: Good, come and… Afirmativo “Nowhere”. I’m going nowhere. No voy a ningún sitio.

Subject 1: Ah, he hasn’t gone anyway?

Teacher: Yes. Anywhere.

Subject 1: Anywhere.

Teacher: Yeah, yeah he has stayed at home. Very good. No le he pagado aún.

Subject 3: I don’t have pay, no? I haven’t paid…

Teacher: Yes good!

Teacher: Yet.

Subject 3: Yet, yet, yeah.

Teacher: Correct. Una vez más por fis.

Subject 3: I haven’t paid yet. Paid.

Teacher: Paid no. No le he pagado. So, “Le” is him.

Subject 3: I haven’t pay him yet.

Teacher: Yeah so, no he pagado aún que también se puede decir “I haven’t paid yet”. No le he pagado. Not paid him yet. Ok. Juanma, lo he roto.

Subject 2: I have broken it.

Teacher: Excellent, ¿Qué has roto?

Subject 1: What have you broken?

Teacher: What have you broken?

Subject 3: I have broke the finger.

Teacher: Good, I have broken.

Subject 3: Broken.

Teacher: Break, broke, broken.

Subject 3: I have broken the finger.

Teacher: En inglés el dedo is…

Subject 3: My finger.

Teacher: Yeah, es pequeña cosa pero con partes de ana…

Subject 1: Anatomía.

Subject 3: Anatomía.

Teacher: Anatomía dicen “My”. ¿Te duele?

Subject 2: Have you?

Teacher: No era…

Subject 2: Bueno…

Teacher: Lo he roto. ¿Qué has roto? He roto el dedo. ¿Te duele?

Subject 2: Eh, I don’t know what…

Teacher: Does it hurt?

Subject 2: Does it hurt.

Teacher: Hurt. H-U-R-T. Does it hurt?

Subject 3: Hurt.

Teacher: Sí me duele un mogollón.

Subject 1: Yes it hurts a lot.

Teacher: Yes. Yeah ok. ¿Cómo has llegado?

Subject 3: How?

Teacher: Yeah.

Subject 3: How…

Subject 2: Have…

Subject 3: Have you, how have you… ¿Llegar cómo es?

Teacher: Arr…

Subject 3: Arrive here? How you have arrived here?

Teacher: How…

Subject 3: How you have, how have, how have you arrived here.

Teacher: He caminando.

Subject 2: I’m walking. I have walking. I have walk? No. I have walking. I have walking.

Teacher: Walk. Walked. Walked.

Subject 2: I have walked.

Teacher: Yes, very good. ¿Por qué has caminado?

Subject 3: Why have you walked?

Teacher: Excellent. Porque se ha estropeado el coche.

Subject 1: Because the car has broken.

Teacher: Good, excellent. Estropear coche is phrasal verb: Break down.

Subject 1: Ok, because the car has broken down.

Teacher: Excellent. Great. Ok.

Y ya está para esta clase, espero que os haya ayudado. Si es la primera vez que escuchas Inglés Diario por favor ir a Facebook y dejarme un comentario o en iTunes dejarme un comentario y si puedes de cinco estrellas mejor. Gracias, hasta luego.

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Intermedio #22 – Presente perfecto negativo